A Hearthstone nem egy kezdőbarát játék. Többször leírtuk már ezt, de mindenképpen érdemes komolyan venni ezt a mondatot. Olyanoknak, akik játszottak már gyűjthető kártyajátékokkal, valószínűleg jóval könnyebbnek tűnhet, mert a szabályrendszere szinte minden ismert TCG / CCG játéknál egyszerűbb. Viszont azoknak, akik még nem próbáltak hasonlót, igencsak hamar elmehet a kedve sikerélmény hiányában. Ha türelmetlen vagy, és egyből úgy állsz neki, hogy mindent és azonnal, ez nem a te játékod. A lapkészlet ugyan még nem túl nagy, de ettől függetlenül rengeteg dolgot kell magukon a lapokon kívül megtanulni a játékkal kapcsolatban, hogy igazán jó játékos váljon belőled. Ha még mindig érdekel a Hearthstone, olvass bátran tovább.

Kezdjük ott, hogy végigjátszottad a Tutorialt (bemutató / betanító játék). Lehetőséged van gyakorolni Practice Mode-ban a Fogadós (Innkeeper) ellen, vagy belevetheted magad a Casual vagy Ranked játékmódokba, de ezzel várjunk még egy kicsit. Vagy inkább viszonylag sokat. Később szó esik az Adventure Mode-ról is, ami szintén több szempontból is nagyon hasznos kezdő játékosok számára.  Itt megint fel kell hívjuk a figyelmeteket, hogy egy jó ideig igencsak nehéz lesz a kezdeti achievementek megszerzése után nagyobb mennyiségű goldot szerezni, ami a játékban az alapvető fizetőeszköz. Ezért nézzük meg, hogy mi a jó taktika a játék korai szakaszában, a tanulási fázisban.

Gyakorlás, hősök megszerzése

Az első hős, akivel játszhatsz, Jaina Proudmoore, a Mage. Az összes többi hőst legalább egyszer le kell győznöd, hogy játszhatóvá váljanak. Amint ezt megteszed, beléphetsz az Arénába. De ne szaladjunk ennyire előre. Minden hős 1-es szinten kezd és minden játékmódban tapasztalati pontot (XP) kap. A tapasztalati pont mennyisége függ a meccs hosszától (kijátszott kártyák mennyisége), attól, hogy milyen játékmód és hogy nyertél vagy vesztettél. A vesztett meccsekért is jár az XP, de kevesebb, mint a győzelemért. A mesterséges intelligencia elleni (Practice) meccseken kevesebb XP-t kapsz, mintha más játékosok ellen játszanál (Casual), viszont ez nem feltétlenül a gyorsabb útja a tapasztalati pontok gyűjtésének. Megoszlanak a vélemények róla, de válaszd a neked szimpatikusabbat. Ha van ismerősöd, aki szívesen játszik veled kezdő meccseket, az nagyon jó. De a mesterséges intelligencia viszonylag könnyen legyőzhető és kevesebbet gondolkodik, mint egy igazi játékos. Igaz, hogy a hosszabb meccsekért több XP jár, de lehet, hogy kétszer annyi meccs is belefér az Innkeeper ellen, mintha más playerekkel csapsz össze. Természetesen ahogy szintet lépnek a katakterek, egyre több XP kell majd a következő szinthez. 60-as a maximum szint, rengeteg játék szükséges hozzá az adott hőssel.

unlockPár meccs után már láthatod, hogy amikor szintet lépsz, új kártyákat szerzel az adott hőshöz. 10-es szintig minden Basic (hősök szintezésével megszerezhető) lapot megkapsz majd, ezekből az erősebbeket érdemes azonnal betenni valami helyett a paklidba. Később ezeknek a lapoknak az arany változatait kapod majd meg, amikor elérsz egy bizonyos szintet a hősökkel. Az előre összerakott paklik nem a legjobbak, az alábbi linken találhattok minden hőshöz Basic deckeket. Tehát miután minden hőst megvertél legalább egyszer és már játszhatsz velük, két dolog történik. Egyrészt megnyílik az Aréna, másrészt kapsz 100 goldot. Mielőtt Arénázni kezdenél, vagy elköltenéd a megszerzett aranyat kártyacsomagokra (booster), olvass tovább.

Kezdő achievementek és aranyláz

Most, hogy már minden hőssel játszhatsz és minden játékmód elérhető, sokan esnek abba a hibába, hogy egyből a Ranked módban akarnak jó helyezést elérni a ranglétrán, azonban ez még elég nagy falat lenne a lapkészlet és a játéktudás hiányában, ezért lássuk, hol és hogyan szerezhetünk goldot, lapokat és sajátíthatjuk el a játéktechnikai fogásokat.

Van pár a tanuló szakaszban teljesíthető kihívás, amikért goldot vagy kártyacsomagot kaphatunk.

  • basicsAz első Play Mode-ban lejátszott meccs után (nem kell nyerni) kapsz egy csomag kártyát.
  • Ha bármelyik hőssel eléred a 10-es szintet, kapsz még egy boostert.
  • Ha minden hőssel elérted a 10-es szintet (azaz megszerezted az összes Basic kártyát), kapsz 100 goldot.
  • A Practice módban, mikor kiválasztod az ellenfél hősét, a jobb felső sarokban átállíthatod a mesterséges intelligencia nehézségét Expert-re, és ha egyszer legyőzöd mindegyik hőst ezen a nehézségen, még 100 arany üti a markod.
  • Ha játszol (nem kell megnyerni) 3 meccset Play Mode-ban, újabb 100 golddal leszel gazdagabb.

Tehát eddig van 2 ingyen boosterünk és 400 aranyunk. A valódi ellenfelekkel játszott meccsek (Casual, Ranked, Arena módok) közben minden 3. győzelmedért 10 goldot kapsz. Naponta 100 gold a maximum, amit így összeszedhetsz, természetesen más forrásokból nincs limit.
A következő, már egy fokkal hosszabb ideig tartó, kihívás az, hogy legyen 100 nyert meccsed az összes játékmódot figyelembe véve. Mivel a Practice módban megnyert meccseket sehol nem írja ki a játék, ezért csak tippelni tudsz, ha magadnak nem vezetted, hogy mennyinél járhatsz, nagyban számít, hogy amíg 10-es szintre húztad a hősöket, mennyi volt a nyert / vesztett meccsek aránya. Nem fontos ezt az achievementet kierőltetni magadból, egész hamar meg lesz úgy is, ha nem figyelsz rá. Ha nagyon szeretnéd azt a +300 goldot, és van ismerősöd, akit meg tudsz kérni, feladhat neked egy adag meccset párbaj (Duel) módban, ez is beleszámít, viszont a Napi küldetésekbe (kivéve a 100 goldosat) nem számít a gyakorló és barátok ellen játszott meccs.

Napi küldetések

Mire idáig eljutsz, valószínűleg kaptál már Napi Küldetést (Daily Quest), amiből értelemszerűen naponta egy új érkezik (hajnali 1 órakor) és 40, 60 és 100 goldot érnek. Naponta egyszer egy ilyen küldetést lecserélhetsz, ami nagyon hasznos tud lenni, ha 40 aranyasat kaptál. A legtöbb aranyat úgy tudsz kisajtolni a küldetésekből, ha nem csinálod meg egyből, hanem az alábbi taktikát alkalmazod.

Today's_quests

Összesen 3 küldetésed lehet egyszerre. Megkapod az elsőt, ha 40 goldos, akkor a jobb felső sarkában található X-szel cseréld le. Ha újra 40 goldosat kapsz, ne csináld meg. Következő nap kapsz egy újat, ha 40 goldos, cseréld le ezt, vagy előző napit újra, és ha még mindig mindkettő 40 goldos, ne csináld meg őket. Harmadik napon újra ez a terv és ha egyszer sem kaptál 60 vagy 100 goldos küldetést, akkor csináld meg valamelyik 40 aranyasat. Azt hiszem érthető a rendszer. A lényeg az, hogy ha 3 küldetésed van, egyet mindig csinálj meg, mert igaz néha később megadja, amit elveszítenél, mert nincs több helyed, de nem mindig és jobb nem kockáztatni. Ez elég komoly türelemjáték, de a kezdeti szakasza a Hearthstone megismerésének nagyon sok türelmet és kitartást igényel, mint azt a leírás elején kifejtettük. Ha nem bírod kivárni, míg összegyűlik a 3 quest, cseréld le a 40-eset, hátha jobbat kapsz, ha mégsem, akkor ess neki. És most jön a neheze…

Aréna, booster vásárlás vagy Ranked mód?

Ha eljutottál arra  a pontra, hogy meglett a 100. nyert meccsed és megkaptad a 300 goldot a teljesítményedért, feltéve, hogy nem költöttél el semmire pénzt, nagyjából 1000-1100 aranyadnak kell lennie. És itt jön a játék nagy kérdése, hogyan tovább? Még egy igen kis hányadás ismered az eddig elérhető lapoknak, rengeteg játékosnak pedig már minden lap megvan, kívülről fújják a kombinációs lehetőségeket stb. Nem kell félni, viszonylag jól kitalált rendszer van arra, hogy a szintednek megfelelő játékossal dobjon össze a gép. Mindenesetre a kérdés adott, melyik a legjobb módja, hogy minél hamarabb egy olyan lapkészletünk legyen, amivel érdemben lehet a ranglétrán játszani.

arena picErre a legtöbben azt válaszolják, hogy az Aréna a legjobb módszer, mert abban a játékmódban nem számít, hogy milyen lapjaid vannak már meg, hanem a játékban elérhető összes lap közül sorsol neked a játék. Bővebben az Arénáról egy korábbi cikkünkben olvashattok. Namármost itt jön elő az, hogy a Hearthstone valóban nem egy kezdőbarát játék, mert oké, hogy az összes elérhető lappal játszol majd az arénában, de ha nem ismered őket, fogalmad sem lesz, hogy melyik erős, miért azt válaszd majd a paklidba, mik a kombók és a többi. Ezért a javaslatom a következő: ha valóban komolyak a terveid a játékkal, olvasd el az összes cikket az oldalon és fogadd meg a tanácsokat, értelmezd a leírásokat és nagyon figyelj oda a játékodra. Játszogass akár Casual akár Ranked módban, nézz streameket, kérj tanácsot, beszéld meg a barátokkal, mindezt azért, hogy átlásd a játék rendszerét, ismerd a lapokat, a kombókat és a kiskapukat a rendszerben. Ha egyből nekiesel az Arénának, valószínűleg hamar elfogy majd a goldod, nem tanulsz és profitálsz érdemben belőle annyit, hogy segítsen az előrejutásban. Tehát gyakorolj igazi ellenfelek ellen és ha van Hearthstone-os ismerősöd, elemezzétek a dolgokat, beszéljetek a játékról közösen. Egy párszáz goldot elkölthetsz közben boosterekre, hogy könnyebb legyen teljesíteni a küldetéseket, de ne vidd túlzásba. A Ranked módban egyelőre két jutalom létezik, az egyik borzasztóan egyszerű (minden szezonban hátlapot kaphatsz, ha eljutsz Rank 20-ig), a másik kezdőként viszont iszonyúan nehéz (juss el Legend rangig, ezért is hátlap jár), ezért ne erre a játékmódra fektesd a nagyobb hangsúlyt. A legfontosabb ebben a szakaszban a lapok és az összefüggések megismerése és minden egyéb alapvető információ megszerzése, mint például a hősök képességeinek helyes használata, a deckek típusai, a meccsek szakaszai, a hatékonyság stb.

Amint elérkezettnek látod az időt (nehéz belőni pontosan), próbáld ki az Arénát. Az első ingyen van, a többi már 150 goldba kerül, ami soknak tűnhet, de ha megnézted a fentebb linkelt cikkben leírtakat, láthatod, hogy már kevés nyert meccsnél is megéri. Nagyon sok fontos dolgot kell tudni ahhoz, hogy valaki jól tudjon Arénázni. A hős és a lapok kiválasztásától, a managörbén át, a helyes játékig rengeteg apró dolgon múlhat és nem kevés szerencse is kell ahhoz, hogy jó eredménnyel zárj egy-egy futamot. Sokan azért nem szeretik az arénát, mert a gép véletlenszerűen ajánlja fel a lapokat, és sokszor nagyon nagy különbség van a te paklid és az ellenfélé közt. Ezzel együtt kell élni, nem az Aréna az egyetlen hely ahol a random faktor sokat számít a Hearthstone-ban. Ha hagyod, hogy ez felidegesítsen, vagy elvegye a kedved, ez a játék nem neked való.

arena rewardsAz Aréna az a hely, ahol (mivel minden kártya adott, még ha nem is maximálisan te választod, hogy mi legyen a deckben) rengeteget tanulhatsz a játékról és megismerheted élesben a lapokat. Jobban megéri 150 aranyat kifizetni és játszani egy Arénát, mint 100 aranyért venni egy boostert. De ha azt szeretnéd, hogy igazán megérje Arénázni (igen, rengetegszer leírtuk már), nagyon felkészültnek kell lenned és ismerned kell a játékot.  7 nyert meccsnél visszakapod az árát a belépőnek, megkapod a boostert és még egy kis ajándékot. Ennél feljebb pedig már tiszta haszon. 5 nyert meccs alatt is kaphatsz olyan ajándékokat, amivel legalább nullára kihoztad az Arénát. A legeslegfontosabb dolog, hogy a hibáidat elemezd, és próbálj rajtuk javítani. A vereségeid ne fogd arra, hogy az ellenfelednek jobb kártyái voltak, rosszakat dobott a gép, vagy rosszul húztál. Természetesen sokszor előfordulnak az előbbi esetek, de elsősorban arra kell rájönnöd, hogy TE mit csinálhattál volna jobban.

Vannak, akik inkább költik a goldot boosterekre (Aréna helyett) és a Ranked módra koncentrálnak. Sőt akadnak olyanok is, akik vesznek valódi pénzért egy adag boostert, hogy jobban tudjanak érvényesülni a ranglétrán. Ez mind ízlés dolga, de a nagyobb lapkészlet nem jár együtt a tudással, ezért nem feltétlen vezet a kezdeti szakaszban jobb eredményekhez. Természetesen így is meg lehet tanulni játszani, mindenki máshogy sajátítja el a Hearthstone taktikákat. A játékra nem kell ahhoz valódi pénzt költeni, hogy akár komoly versenyeket nyerjünk, viszont sok idő és kitartás szükséges.

Tehát azt már tudjuk, hogy a kártyacsomagokat vehetjük 100 goldért, valódi pénzért, vagy az Arénában is kaphatunk egyet, vagy 12 nyert meccsnél akár 2-t is. Van még egy megoldás, amivel bővítheted a lapkészleted! Először essen szó a kiegészítőkről, amiből eddig egy jelent, meg a Curse of Naxxramas, majd nézzük meg hogyan készíthetjük el azt a lapot, amit mi szeretnénk.

Adventure mód

Az Adventure módban, hasonlóan a Tutorialhoz, mesterséges intelligencia ellen kell majd játszanod. A Curse of Naxxramas kiegészítő elsző szárnya 2014 augusztusának végéig ingyen megszerezhető, azt érdemes minél előbb kinyitni. Minden más szárny 700 gold, ami egy kezdőnek soknak tűnhet. Ha nem szeretnél rá valód pénzt költeni, akkor is megéri a 2. szárny, ugyanis nagyon erős lapok vannak benne (Loatheb, Sludge Belcher). A további szárnyakat az elején nem ajánlanánk, mert úgy nem marad Arénázni pénzed.

A Naxxramasról mindent megtudhatsz az alábbi cikkünkből: Naxxramas összefoglaló

A kártyák megszerzésének utolsó módja pedig a craftolás. Így olyan kártyákat készíthetsz, amilyet te szeretnél, ellentétben a booster bontással, ahol 5 véletlenszerű lapot találsz egy csomagban.

A Craft rendszer

A játékban, mint mondtuk, az alapvető fizetőeszköz a gold. Viszont van még egy nagyon fontos “valuta”, a dust. Ez egyfajta varázspor, amiből kártyákat készíthetünk (craftolhatunk), vagy ha valamelyik kártyából több, mint 2 van a gyűjteményünkben, vagy esetleg fölöslegesnek érzünk egy-egy lapot, beválthatjuk őket dust-ra. Ezt hívják disenchantolásnak, ami bezúzást, széttörést, lebontást takar nagyjából magyarul. Azért fölösleges 2-nél (legendary lapoknál 1-nél) több egy fajta lapból a gyűjteménybe, mert nem használhatsz többet a paklijaidban. Ennek a rendszernek is megvannak a maga trükkjei és a kezdőknek nagyon fontos megérteni, hogy itt is a türelem az egyik legfőbb szempont. Nem lesz egyből minden erős kártya a gyűjteményünkben, hacsak nem költünk rengeteg valódi pénzt, ami nem javallott. Egy jó ideig nem éri meg semmit betörni, arról is megoszlanak a vélemények, hogy érdemes -e craftolni az elején, és ha igen, mit.

dust

A játékban 4 ritkasági kategóriára oszlanak a lapok a Basic lapokon kívül (amiket nem lehet sem craftolni, sem betörni), amik az alábbiak: Common (Gyakori) – fehér, Rare (Ritka) – kék, Epic (Epikus) – lila, Legandary (Legendás) – narancssárga. Természetesen a ritkább lapok több dustért válthatóak be, vagy craftolhatóak. A lapoknak vannak aranykeretes változatai, amik ugyan nem tudnak többet képességben eredeti párjuknál, viszont animált a kép rajtuk és dupla dustot érnek. Az arany lapok jóval ritkábbak, jól meg kell gondolnod, hogy gyűjteni szeretnéd -e az aranykeretes kártyákat, mert nem egyszerű mindet összeszedni. Amennyiben nem érdekel, hogy világít és animált, akkor is győződj meg róla, hogy az a lap mennyire értékes, még akkor is, ha nagyon szeretnél valami mást helyette. Bár ez igaz minden normál lapra is. Ha már eldöntötted, hogy melyik hős tetszik és milyen típusú decket szeretnél (aggro, midrange, control) és teljesen biztos vagy magadban, hogy nem fog hiányozni később egy bizonyos kártya, akkor mehet a disenchant.

DisenchantUI

A disenchantolásnál érdemes figyelembe venni, hogy jóval kevesebb dust jár egy lapért, mint az eredeti értéke. Sok kicsi sokra megy alapon viszonylag hamar össze lehet gyűjteni egy komolyabb összeget, de a játék elején nem ajánlanánk sem a törést, sem a craftolást. Sokan esnek abba a hibába, hogy egyből nagyra vágyó terveik vannak és rengeteg lapot betörnek, majd nem megfelelő lapokat craftolnak le és később megbánják a döntéseiket. Sokadszor is ugyanaz a szó a legfontosabb: türelem. Már a kezdetekkor is vannak olyan deckek, amikhez nem (vagy viszonylag kevés) dust kell, nézzünk meg ezek közül egyet minden típushoz.

Milyen paklikkal játsszunk kezdetben?

Ha kinőtted az oldalon megtalálható Basic paklikat, akkor a játékstílusodnak megfelelően akadnak olcsóbb megoldások, amikkel könnyebb lesz teljesíteni a napi questeket, gyakorolni a játékot, vagy akár megmászni a ranglétra bizonyos fokait. Az elején az Aggro paklikat szokták ajánlani, mert azokkal egyszerűbb játszani, de vannak azért kivételek. Az paklikból a Naxxramas előtti verziókat linkeltük be, mert nem mindenki fogja kinyitni a szárnyakat azonnal, de megtaláljátok a felújított verziókat is az oldalon.

Aggro: Zoo

Midrange: Midrange Hunter

Control:  A Control paklikból nagyon nehéz olcsót találni, ami sokáig megállja a ranglétrán a helyét, Druiddal és Mage-dzsel  próbálkozhattok az elején ha tetszik a Control, ezen hősöknek sok olcsó ilyen típusú lapja van.

Ha nem ezekkel a hősökkel vagy paklikkal szeretnél az elején játszani, akkor is érdemes kipróbálni őket, mert nagyon fontos a játék során, hogy minden decktípust és hőst megismerj, mert később inkább szól arról a játék, hogy az ellenfeled mit tehet ellened a következő körben, mint arról, hogy a saját köröd hogyan csináld.

Egyéb fontos összefoglalók kezdőknek

Ezeken a leírásokon kívül találhatsz még egy jó pár tippet, amik kezdőknek és haladóknak egyaránt jól jöhetnek, ha a fenti menüben a “Cikkek”-en belül a “Leírás” vagy az “Érdekesség” menüpontot választod.

Sok szerencsét és ne adjátok fel, hamar bele lehet jönni a játékba, még ha mesteri szinten elsajátítani sok időbe is telik. A kezdőktől kommentekben várjuk a további kérdéseket, amikre esetleg nem találtak itt választ és kiegészítjük a leírást a válaszokkal.

Kapcsolódó bejegyzések

  • Szmored

    Kiváló cikk jól esett végigolvasni:)

  • Pál Fotta

    Sziasztok! Remek cikk szőrszálhasogatni tudok maximum:
    Szerintem a Zoo nem igazán sorolható az aggro paklit körébe. A zoo inkább tempo és boardcontroll deck, aggronak inkább azok a paklik nevezhetőek, amelyek a tipikus to the face taktikát személyesítik meg (aggro hunter, aggro paladin, cancer rouge).