Mielőtt belekezdenénk a cikkbe, meg kell jegyezzük, hogy sok párhuzamot fogunk vonni a Magic: The Gathering (MTG) kártyajáték filozófiájával, ami teljesen természetes. A Hearthstone sokban hasonlít a Magichez, és nem meglepő, hogy a 20 éves MTG bölcsességeket egy bizonyos fokig át lehet ültetni a viszonylag új kártyajátékba.

Ez nem jelenti azt, hogy a Hearthstone nem egy teljesen egyedi játék, mivel a Blizzardnál figyeltek rá, hogy valami újat alkossanak. A cikk lényege nem az, hogy hasonlítgassa a két játékot, hanem az, hogy a mindkettőben felhasználható okosságokat felsorolja.

Újra és újra bebizonyosodott, hogy a laphúzás komoly előny, igazából kockázat nélküli út a győzelemhez. Olyannyira, hogy sok játékos játszik kizárólag az alapján a szabály alapján, hogy ‘Ha több kártyát húzol, mint az ellenfeled, te fogsz nyerni.’

Brian Weissman: “Taking Card Advantage”, MTG

Bevezető

A lapelőny egy sokszor előkerülő téma. Ha játszottatok a korai closed beta szakaszban Hearthstone-t, tudhatjátok, hogy abszolút ez volt az elsődleges szempont a deckek kreálásakor, a döntéshozatalkor és egy kártya értékének megállapításakor. A játékosok hozzáállása azóta sokat változott, köszönhetően néhány top streamernek, akiktől sokat tanulhatott a közösség. Ettől függetlenül a lapelőny az egyik alapköve a játéknak és talán az egyik legegyszerűbben átlátható is. Ha néztél már streameket, vagy láttál versenyt, biztosan hallottad a “card advantage” (lapelőny) kifejezést, vagy annak hű társát, a “value” (lap értéke) szót. Remélhetőleg a cikk segít majd abban, hogy Te magad – legyél bármilyen szinten a játékban – is át tudd ültetni a gyakorlatba az elméletet.

A lapelőny

Alapvetően a lapelőny az a folyamat, amikor az egyik játékos több kártyát szerez, mint ellenfele. Eddig elég egyszerű, ugye? Azért, mert az is. Az Arcane Intellect az egyik klasszikus példa a lapelőnyre. Elcseréled ezt a kártyát (1 lapot) másik kettőre. Tehát 1-for-2 (vagy 2-for-1) gyakorlatilag. A lapelőny egy egyenlet eredménye voltaképpen, tehát nem egy változó. Sokszor fog még szerepelni az x-for-y kifejezés, Hearthstone-os szótárunkban már volt róla szó, ez annyit tesz, hogy egy lapért hány másikat kaptál, vagy hányat használt el az ellenfeled, hogy leszedje (megoldja) egy lapodat.

A Coldlight Oracle-lel például húzol két kártyát, és kapsz egy lényt is. Akkor az 3 az 1-ért ugye? Valójában, mivel az ellenfelednek is húz két kártyát, megváltozik az egyenlet. Ugyanannyira jön ki a dolog, 3-3 lesz. A te oldaladon 2 kártya és a lényed, míg az ellenfeled kapott két lapot és a te felhasznált lapod is “az ő előnye”.
Mivel nem tudod mit fogsz húzni mielőtt felhúzod, minden kártyára csak úgy kell tekinteni, hogy “egy lap”, ahelyett, hogy egy konkrét kártyára gondolnál, így sokkal megbízhatóbb playeket csinálhatsz.

Párhuzamot vonhatunk az előbb leírtakkal a dáma és a sakk bábúk közti különbséggel összevetve. A dámában minden bábú ugyanolyan, csak a helyük számít. Ha belegondolsz, ugyanez a helyzet a 30 kártyával a deckedben, ha arccal lefelé vannak. Ezzel ellentétben a sakknál minden bábúnak megvan a szerepe és a játék menetétől függően változik az értékük. A párhuzam kedvéért tekints úgy a decked lapjaira, mint egy adag sakk bábúra, a kezed és a board pedig legyen a sakktábla. Minden meccsen eljön az a pont, amikor az arccal lefelé lévő kártyák már nem teljesen ismeretlenek számodra, és ehhez igazítod a kezed és a boardod. De erről majd egy másik cikkben.

Szituációs lapelőny

Szóval már tudjuk, milyen a lapelőny. De hallottál már a szituációs lapelőnyről?

big-game-hunterAz előbb említett Arcane Intellect egy teljesen egyszerű, lineáris lapelőny. Alapesetben húzni fog neked két kártyát. De egy olyan lap, mint a Big Game Hunter (BGH) teljesen máshogy működik. A egy 3 dropként rakod le, célpont nélkül, akkor egy 3 manás 4/2 lény. Ebben az esetben nem származik belőle előnyünk. Ellenben ha sikerül vele egy lényt megölni, akkor ők elvesztenek egy lényt, mi pedig nyertünk egyet, és mindehhez csak egy lapot használtunk fel! Ez egy 2-for-1 eset és máris lapelőnyben vagyunk.

Jobb matematikailag tekinteni egy ilyen eseményre, mint azt mondani, hogy “az én Big Game Hunterem megölte a Core Hound-odat”. Túl sokszor látunk játékosokat erős lapokat tartogatni, mert később ‘talán’ jobban jön majd, ha várnak vele, de lehet, hogy később már nem lesz megoldás ugyanarra a helyzetre. A 2-for-1  az 2-for-1, és még ha van is a deckedben megoldás egy bizonyos lapra, ne vakítson el ez a tudat. Egy olyan ellenféllel szemben, aki nem meri lerakni a nagyobb lényeit, vagy egyszerűen nincs a deckjében, sosem fog lapelőnyt szerezni neked a Big Game Hunter. Ezt nevezzük helyzetfüggő, nem lineáris, vagy szituációs lapelőnynek.

Következőnek nézzük meg Harrison Jones-t. Ha az ellenfélnek nincs fegyvere, akkor ez a kártya egy 5 manás 5/4 minion. Azonban a kártya ereje akkor mutatkozik meg, ha az ellenfeled bármilyen fegyverrel rendelkezik. Ha csupán egy 1/1-es Rogue tőrt zúz szét, már akkor is húzol vele egy lapot. Ez ugyebár egy szimla 2-for-1. Ha lesz olyan szerencséd, hogy sikerül egy vadi új Doomhammer-t széttörni, akkor 1-for-10 trade történt, ugyanis leszedtél egy kártyát az ellenfeledtől, van egy lényed a boardon és húztál 8 lapot a képességéből. Zseniálisan hangzik, nem? Azért, mert az. Egyetlen egy kártyával hihetetlen előnyre tettél szert.
Természetesen ez utóbbi szituáció nem sokszor fordul elő, és ennek jó oka van. Ez is része a játék egyensúlyának, és a Hearthstone (lehet vitatkozni rajta, de) elég jól balanszolt játék. Dióhéjban, a szituációs lapelőnyhöz bizonyos feltételeknek eleget kell tennünk, hogy beteljesüljenek. Éppen ezért ezek a laphatások általában erősebbek, mint lineáris társaik.

Késleltetett lapelőny

A Hearthstone-ban van néhány olyan lap, ami nem azonnal fejti ki hatását és lapelőnyt generál. Ilyen például a Mana Tide Totem. A köröd végén húz lapot neked (már kijátszásának körében is), így gyakorlatilag kicseréli magát egy lényre a boardon, ami 2-for 1. Ez a késleltetett lapelőny egy példája.
Attól függően, hogy hány körig marad ezután a boardon, nagyobb lapelőnyre tehetsz szert a segítségével. Ez viszont már szituációs-késleltetett lapelőny. A késleltetett lapelőnynek megvan az a hátránya, hogy a hatását counterelheti ellenfeled, mielőtt még életbe lépne. Például ha kijátszod a Mana Tide Totemet és az ellenfél Hunterjénél volt lent egy Snipe, akkor ez egy szimpla 1-for-1 trade és a laphatás nem érvényesül.

Egy másik példa a késleltetett lapelőnyre (ami nem minion képessége) a Blessing of Wisdom. Bármilyen lényre használható (kivéve Faerie Dragon, Spectral Knight, Laughing Sister) és akkor húz lapot, amikor az a lény támad. Ez is egy jó példa a késleltetett laphúzásra.

Mindenki által egyezményesen elfogadott tény, hogy az azonnali laphúzás erősebb, mint a késleltetett. Még ha a végén ugyanannyi előnyünk is származik mindkettőből (matematikailag számolva), az, hogy hamarabb tudjuk meg mit húzunk (és még esetleg használhatjuk is), mindig hatalmas plusz. Több választási lehetőségünk lesz, amivel több playt csinálhatunk. Egy olyan játékban, ahol az információ és az előrelátás ennyire fontos, ez nagy fegyvertény.

Ettől függetlenül a késleltetett lapelőny is lapelőny. Igaz, hogy jobb ma egy veréb, mint holnap egy (vagy akár két) túzok, de még mindig jobb holnap egy túzok, mint egy sem.

Olvass a sorok között

Viszonylag egyszerű felismerni azokat a kártyákat, amikről lerí, hogy lapelőnyhöz juttatnak. Azonban ez még csak az első lépése a koncepció teljes megértésének. A játékban sok olyan lap van, ami lehetőséget ad a lapelőny megszerzésére (vagy éppen elveszítésére), attól függően, hogy hogyan játszod ki őket. Akárki akármit mond, a Hearthstone nem passziánsz. Nagyon sokszor függ egy kártya hatékonysága attól, hogy az ellenfeled hogyan reagál rá.

counterspell
Ezekről a kártyákról számodra ordít, hogy ‘lapelőny’?

Az Ancestral Spirit és a Counterspell olyan kártyák, amik nem bizonyos számú lapot hoznak neked, de a laphatásukkal elérhető a lapelőny. Ha csak rájuk nézel, azt látod hogy klasszikus 1-for-1 kártyák. Az Ancestral Spirit saját maga helyett egy miniont hoz neked, míg a Counterspell az ellenfél egy spelljét leszedi.
Ennyire egyszerű lenne? Na várjunk csak egy percet…

Először nézzünk egy példát az Ancestral Spiritre:

  • argent-commanderLapelőny megszerzése: Kijátszol egy Argent Commandert, amivel leszeded az ellenfél Azure Drake-jét, így leesik a Divine Shield a Commanderről. A következő körben az ellenfeled kijátszik egy Dark Cultist-ot. A te körödben kijátszod az Ancestral Spiritet az Argent Commanderre, majd leütöd vele a Dark Cultistot. Mindkét minion meghal, de a Commander feléled, visszakapja a bubiját is. Ráadásul még egyszer támadhat.
    Ebben a példában gyakorlatilag az Ancestral Spiritet trade-elted az ellenfél Azure Drake-jére és Dark Cultistjára, ami egy 2-for-1 trade, ráadásul az Argent Commandered “sértetlen” maradt.
  • Lapelőny elvesztése: Te Chillwind Yetit teszel a boardra és elhasználod rá az Ancestral Spiritet. Az ellenfeled idéz egy Spellbreakert, ami Silence-eli a Yetit, majd megöli azt Fireball-al. Hirtelen 2 lap hátrányba kerültél, míg az ellenfelednél ott a Spellbreaker az asztalon, szóval ő csinált 2-for-1 trade-et.

Jöjjön a Counterspell értékelése:

  • sinister-strikeLapelőny megszerzése: Nálad már aktív a Counterspell és az ellenfeled “belejátszik” egy Nourish-t. Alapvetően egy lap egy lapért. Vagy mégsem? A Nourish húzott volna neki 3 lapot, de a Counterspelled megakadályozta ezt. Így 4-for-1 trade történt a te javadra. A lap hatékonysága, ellentétben a döntéshozatallal, az eredménytől függ.
  • Lapelőny elvesztése: Az ellenfeled Sinister Strike-ot játszik, amit a Counterspelled megakadályoz. Ez most akkor egyenlő trade volt? Hát, nem. Ha a Sinister Strike hatása megtörtént volna, ő akkor is egy kártya hátrányban van. Ez a kártya 0-for-1 önmagában, így lett megtervezve. De te viszont elvesztetted a Counterspellt azzal, hogy ő kijátszotta a lapot. Az nem számít jelen esetben, hogy a Sinister Strike nem sebzett, lapok szempontjából te kerültél hátrányba.

Összegzés

Láthatjuk, hogy a lapelőny – még ha nagyon alapvető koncepció is – különböző mélységeiben sokféleképp megmutatkozik a játékban, a játéktudásodtól és a játékmechanizmus megértésétől függően. A fentebb leírt példák a legkönnyebben emészthetőek, mert a cikk a kezdőknek és a haladóknak egyaránt szól.

Ahogy egyre több tapasztalatot szerzel a játékkal kapcsolatban, rá fogsz jönni, hogyan használd ki legjobban a board aktuális állását, a laphúzást, hogyan tervezz körökre előre, és generálj mindezzel lapelőnyt.

Nem tudjuk elégszer hangsúlyozni, hogy milyen fontos teljesen átlátni a lapelőny fogalmát és értékét, és hogyan kell gyakorlatban alkalmazni a meccsek közben és a deckek elkészítésénél. Azt is meg kell természetesen jegyezzük, hogy a lapelőny nem az egyetlen, és sokszor nem is a legfontosabb előny a Hearthstoneban. A tempo előny általában sokkal fontosabb a lapelőnynél, a minőségi lapelőny viszont sokszor meccseket hozhat.

A másik két alapvető (és legalább ilyen fontos) tényezőről is lesz a jövőben cikkünk. Csak, hogy egy kicsit spoilerezzünk a következő részből, ezzel a mondattal zárnánk a leírást: “Nem számít hány virtuális papírdarab van nálad, ha halott vagy.


Természetesen várjuk a témában hozzászólásaitokat, kérdéseiteket, legjobb tudásunk szerint válaszolunk rájuk. Azt is megírhatjátok (az alap AoE spell kijátszós eseteken kívül), hogy mi volt a legdurvább lapelőny amit szereztetek és hogyan történt.

via

Kapcsolódó bejegyzések

  • Iron1

    A spoilerhez annyit, hogy a HS-ban a lapelőnynél sokkal nagyobb a tempó és a board presence fontossága, mint a magicben. Az elején szívtam is rendesen azzal, hogy csodás lapelőnyöket hoztam össze arénában, ámde meglepett, hogy az ellenfelem igen könnyen begyűrte a maradék életem.

    • Természetesen jó helyen jársz, és lesz ezekről is szó 🙂

      • Iron1

        Most látom, hogy elvileg egy lány írta. 🙂

  • babmester

    ha kacatos+shiv lapelőnynek számít?:D

    • Meglepett volna, ha nem Miracle Rogue-os példát hozol, azt hiszem 😀

    • Tiberius

      Főleg ha saját acolyte of painre nyomod 😀

      • babmester

        nekem van egy loot horderes miracle deckem, arra toltam már shivet:D (természetesen utolsó lap volt leeroy:DDD )

  • CASH

    Tegnap volt arénában, hogy hunterrel az asztalon volt a buzzard egy taunt meg a mad scientist meg egy snake trap. Amikor az ellenfél leszedte a tauntot ugye kaptam a 3 kígyót amire húztam a kártyákat. Ezután nemtom miért, de nem a buzzardot hanem a mad scientistet ölte meg ami egy ujabb snake trappet hozott föl. A buzzard igy megmaradt sőt még egyet húztam belőle és amikor megint ő jött és kezdte azzal hogy megöli az egyik buzzardot megint bejöttek a lapok 😀

  • Szegedi Péter

    én észrevettem egy hibát, hogy a Blessing of Wisdomnál az van kiírva, hogy bármelyik lényre kijátszható, kivéve a faerie dragon, és a spectral knight, de a laughing sister kimaradt, pedig azt se lehet targetelni 😀

    • Köszi! Ez nem jutott eszembe, az eredeti cikkben az első kettő sem volt ott, az eszembe jutott, hogy teljesen nem igaz. Beleírom 🙂

  • Morz

    Erdekes h a minosegi lapelony maximum erintolegesen van megemlitve pedig a legfontosabb az egesz jatekban. Roviden es tomoren: erdemes e arcane intellectet kijarszanom es huzni valami nagyon jot vagy csak rakjam le a harvest golemet ugyanazert a manaert? Tempo hatranyba kerulunk az intellectel, amit itt egy elottem szolo mar nagyon okosan le is irt, h a tempo a lapelony ele kerul fontossagi sorrendben a jatekban. Hogy miert? Mert itt nem sok olyan lap van ami egy az egybe megold lenyt plusz tempoelonyt is general, inkabb lapok kombinacioja kepes erre: soulpriest+circle, soul fire+1random lap(ez viszonylag kilog, de iszonyu sokszor hianyzik pont amit eldobtunk), unleash+keselyu stb. Igy inkabb akkor akarsz nagyon huzni tempo helyett ha a kombo egy resze a kezedben van es a varhato erteke magas a behuzasnak illetve iszonyu elonyre tennel szert ha sikerulne felhuzni. Trackinget se lossz el a vakvilagba max elso korba ha nagyon rossz a kezed. Arenaba pedig a leheto legfontosabb ezt megerteni hisz ott hatvanyozottan igaz ez. Hiaba van 3-4 lappal tobb az ellenfelnel, azok nagyreszt passzivan kijovo lenyek lesznek, kb minden 3.lap lesz a kezebe olyan amit rankeden is hasznalnak es valoban felni kell tole, a tobbi toltelek, vagy annal is rosszabb, ballaszt. A warlock a kepessegevel huz de ugyanugy manaba kerul, ezert nemikepp kilog. Ugyanugy lehet vele tempohatranyba kerulni sooot nagyon is egyszeru, de a kasztlapjai es sok neutral minion is nagyon jol kombozik a huzas+sebzes kepesseggel.

    • Matyi, ne csináld ezt. 😀 Ez csak a legalapabb része, ha elolvastad a cikket. És még csak az első rész. Teljesen igazad van a helyzetekben, amit írsz, de ha minden ilyet beleírtak volna egy “Alapok” című cikkbe, akkor már nem alapok lenne és körülbelül 40 oldalt fordítottam volna 😀
      Amúgy idéznék: “Azt is meg kell természetesen jegyezzük, hogy a lapelőny nem az egyetlen, és sokszor nem is a legfontosabb előny a Hearthstoneban.”
      A második és harmadik részben meg lesz említve, hogy mi a sorrend és miért.

      • Morz

        Ok, ugyanezt amit irtam ket sorba kicsit kiemeltebben lelehetett volna irni. Azert irtam, mert ha lapelonyrol van szo legeloszor ez ugrik be es hianyoltam.

        • Írd meg két sorban, kiemeltebben és Tamás biztos belerakja.

          • Morz

            Ebben a jatekban a tempo elony fontosabb a lapelonynel, a minsosegi lapelony viszont sokszor eldontheti szamunkra a meccset. Hogy mi a minosegi lapelony? Ezzel reszletesebben a kovetkezo cikkben foglalkozunk!

  • Morz

    Kiraly lett! Leghasznosabb cikksorozatnak igerkezik, varom a kovetkezot!

  • Peti a Yeti

    A cikk és a kommentek után egy teljesen jogos kérdéssel élnék a kedves szerkesztőkhöz? Mikor jön a második rész?

    • Mivel a cikksorozat fordítás, és még nem jött ki a 2. rész nem tudjuk előre megmondani.

  • dante

    Csak nekem tűnt fel, hogy az Yeti + Ancestral Spirit-es példa rossz ?
    Abszolút nem kötekedés és javítsatok ha tévedek de, addig oké, hogy Yeti + AS.
    Az ellenfél pedig rak egy Spellbreakert ( 4 mana ), Fireballt ( 4 mana ) és utána rakja a Counterspellt ? ( 3 mana lenne ). Ha pedig előző körbe is ott volt már, akkor egyszerűen leüti az Ancestral Spiritet és az egész play értelmetlen. Persze ettől függetlenül a lényeget megértettem és nagyon jó a cikk. Köszönöm ! 🙂

    • Abban a példában nem játszik a Counterspell. Csak Spellbreaker és Fireball. Az 8 mana.

      A Counterspell már teljesen másik példa.