Biztos sokunkkal előfordult, hogy az ellenfél figyelmen kívül hagyva a boardunkat arcra ment, és az utolsó pillanatban topdeckelte a második Fireballt. Pusztán szerencse volt, vagy tett is a sikerért? Volt más választása? Ilyen és ehhez hasonló kérdéseket feszeget Nathan „ThatsAdmirable” Zamora, akit az ÓRIÁSI HÚZÁSok mellett kitűnő analíziseiről is ismerhetünk, valamint felvázolja előttünk, hogyan lehetünk jobbak Hearthstoneban, vagy bármely más játékban.


Egy rossz terv jobb, mint a semmilyen

 

Mikor először elkezdtem játszani, a Magic volt A játék. Az összes barátom játszotta minden lehetséges módon: booster draftok, konstruált bajnokságok, játékok ahol mi találtunk ki lapokat. Ahogy haladtunk előre, ez egyre jobban kitágította a kreatív és kompetitív képzelőerőm.

Az elején egyfolytában kikaptam, nem tudtam megérteni a játékot. De borzasztóan nyerni akartam, tudnom kellett hogyan. Elkezdtem sakkozni azzal az elgondolással, hogy így jobb lehetek Magicben is; úgy gondoltam megtaníthatja nekem, hogyan mérlegeljek egy helyzetet, lássak bele az ellenfelem fejébe, és hogyan alkalmazkodjak folyamatosan változó helyzetekhez – más szóval, hogyan gondolkozzak stratégikusan. Tanulmányoztam a világ legjobb játékosait, és olvastam arról, hogy kerültek a csúcsra. Amikor Bobby Fischerhez értem, lenyűgözött az ötlet, hogy maga ellen játszik azért, hogy jobb legyen. A Magic kétszemélyes játék; korábban azt hittem, kell egy ellenfél, hogy gyakoroljak és fejlődjek, és őrületbe kergetett, mikor nem találtam egyet sem. De itt voltam – én! Így elkezdtem magam ellen Magic partikat játszani.

Pár hét után rájöttem, hogy mivel láthattam a játék mindkét oldalát, az egyetlen mód ahhoz, hogy az egyik oldal nyerjen, a szerencse volt. Így elkezdtem a szerencsére játszani – sikerrel! Észrevettem, hogy ez a minta rendszeresen megjelenik olyan meccsekben, amelyekben úgy éreztem, vesztek. Az egyetlen mód, ahogy nyerhettem a szerencse volt – de nem puszta szerencse. Olyan helyzetbe hozni magam, ahol szerencsés lehetek sok ügyességet igényelt. Elkezdtem használni ezt a módszert az erősebb Magices haverjaim ellen: szerencsésnek lenni nagyobb arányban, mint kellett volna. Majdnem mindig nyertem, amikor kezdetektől fogva jobban húztam, mint az ellenfelem, és aztán majdnem mindig nyertem, mikor rosszabbul húztam, mert olyan helyzetbe hoztam magam, ahol a szerencse segíthetett, és végül segített!

„Ez a play annyira rossz,” üvöltötte felém egyszer az egyikük.

Ő: „Hogy remélhetted, hogy kihúzod azt az egyetlen lapot?!?”

Én: „Hogy máshogy nyerhettem volna?”

Ő: „Soha nem fogsz nyerni, ha mindig így játszol!”

Én: „Nem mindig játszom így, MOST játszom így…”

Ő: [egy dühös játékos locsogása, aki nem érti, mi van]

thats

A változó a kártyajátékok része. Ez ilyen egyszerű. Minden valamennyire bonyolult játéknak lesz egy lélektani eleme, ami részleges információt, szerencsét igényel – ezek a dolgok, amik a pókert, a Magicet, és akár a Starcraftot is felfrissítik, időtlen szórakozássá teszik. Egy bizonyos ponton a szerencse akár a skill részévé válik; kiszámítani a legjobb döntést a hatalmas mennyiségű változó alapján, amelyek közül néhány (az ellenfél keze, a következő lapjaid) számodra ismeretlen, a legérdekesebb dolog, amit egy kártyajátékban tehetsz. A szerencsére való tervezés növeli a skilled hatékonyságát, vagy csökkentheti az ellenfélét! Ez az eljárás, amelyben csökkented saját sebezhetőséged és növeled az ellenfeledét, a legjobb módja annak, hogy gyorsan jobb legyél a játékokban.

A Hearthstone-hoz hasonló játékokban a szilárd alapok megléte a siker kulcsa. A lapjaidnak erősnek kell lenniük. Elpocséklásuk (általában) rossz ötlet. Kedvezően trade-elni egy jól bevált recept a győzelemhez. De mi határozza meg az erőt? Mitől megy valami veszendőbe? Miért kell trade-elnem és miért? Az ilyen kérdések gyakran megválaszolhatják saját magukat, de mi van akkor, amikor nem? Végső soron az állandó nehézség, amit az új, és egyedi szituációk leküzdése okoz, teszi ezeket a játékokat a legjobbakká. Látok erős Hearthstone játékosokat elbukni abban, hogy a tervüket körről-körre véghez vigyék, így a végén olyan helyzetben kötnek ki, ahol szerencsésnek kell lenniük, hogy megnyerjenek egy játszmát, mondjuk két lap egymást követő topdeckelésével.

De miért adnád fel, ha van esélyed? A Hearthstone paklik csak harminc laposak, így elég gyakran kihúzod a kívánt lapot ahhoz, hogy megérje folytatni a játékot. Az ellenfelednek is lehet szörnyű keze – a szerencse eleme azt jelenti, nehéz igazán nagy előnyre szert tenni egy kártyajátékban (mivel bárki megnyerhet bármilyen játszmát), így feladni egy olyan helyzetben, ahol még nyerhetsz, még ha erre 1 a 100-hoz is az esélyed, nagy hiba.

rng

A másik oldalról megközelítve, elég sok gyengébb játékost is nézek; és az, ami gyengévé teszi őket az, hogy rossz tervekkel állnak elő. De bonyolult és idegesítő helyzetekben – egy rossz húzás, egy rossz helyzet – egy gyengébb játékos jobb lehet, mint egy frusztrált erősebb játékos, mivel egy rossz terv jobb, mint a semmilyen. A pokolba is, néha bejön! Képzeld el, hogy tervezés helyett a rossz játékosunk véletlenszerűen a mezőre csapkodja a lapjait. Egy szomorú zsiráfnak fog kinézni, miközben ezt teszi, és még szomorúbb lesz, amikor ez nem működik. Ha később megkérdezed, mit gondolt eközben, át fog változni egy mérges vízilóvá – nem akar majd jobb lenni! És túl sok jó játékos behatárolja a saját lehetőségeit azzal, hogy hagyják, hogy a harag felülkerekedjen rajtuk játék közben, ahelyett, hogy megpróbálnának kiutat találni egy nehéz helyzetből, amikor a dolgok nem terv szerint mennek.

Az emberek hibáznak, megesik, ez természetes, ettől lesznek izgalmasak ezek a játékok. Végső soron, ha a játékokat könnyű tökéletesen játszani, hamar meg is unjuk őket. Mikor veszítesz, kérdezd magadtól, mit csinálhattál volna másképp. Találd ki, mit tehettél volna másképp azon információ alapján, ami rendelkezésedre állt; dicsérd meg magad a dolgokért, amiket jól tettél, de ne pazarolj időt a rossz játékaid kimagyarázására.

salt

A legjobb módja a fejlődésnek előállni egy olyan tervvel, ami megnyerhette volna neked a játékot. Emlékezz, hogy minden játszma más, de egyúttal minden helyzet hasonlítani fog egy másikra. Vedd számításba, hogy a Mage ellenfeled használhat Blizzardot a 6. körben. Emlékezz, hogy nem akarsz három 1 HP-s és egy 4 HP-s miniont a mezőn egy Druid ellen, hacsak nem nyerhetsz másképp, mivel nem akarsz nekik egy tökéletes Swipe-ot adni. Emlékezz, hogy a Paladin ellenfeled Equality/Consecration kombózhatja és letörölheti bármennyi nagy lényedet a mezőről. Minden játszmának más változói lesznek, amiket figyelembe kell venned, tehát át kell gondolnod, és egyszerűbb lesz átgondolni, ha korábban sok hasonló játszmád volt – és megtanultad a helyes leckéket azokból a meccsekből. Azokban az új játszmákban, ahol a gondolatmeneted elsőre silány és kikapsz, ez a hozzáállás segíteni fog, hogy megnyerd a következő, vagy az azutáni meccset, és egyre jobb és jobb legyél, lassan de biztosan. Pusztán a gondolatmenet megléte az első lépés saját magad fejlődésre tanításában, ami az egyetlen módja, hogy jó legyél sakkban, Magicben, Hearthstone-ban, vagy bármely más játékban.

"Minél keményebben dolgozol, annál szerencsésebb leszel."

“Minél keményebben dolgozol, annál szerencsésebb leszel.”

Nemrég beültem egy barátommal egy kínai étterembe, hogy beszélgessünk egy kicsit a Hearthstone-ról. Nehézségei voltak az Arénában és valami közvetlen segítséget szeretett volna. A streamem nézése segített neki, hogy a legjobb esetben is 3-3-at feltornázza 5-3-ra vagy 6-3-ra, de eltökélt volt, hogy elérje a 12 wines határt. Átbeszéltük a kaszt besorolást, lap besorolást, mindent. Rengeteg tudással rendelkezett, de képtelen volt ezt átültetni a gyakorlatba. Hiányzott belőle a bölcsesség. Ahogy végeztünk az étellel, azon gondolkoztam, hogy adhatnám a tudtára ezt a gondolatot, mikor a szerencsesütim megoldotta:

„Ha elbuksz a tervezésben, bukásra tervezel.”

Egy rossz terv jobb, mint a semmilyen.

Viszlát az Arénában =]


via

Kapcsolódó bejegyzések

  • Dbenji

    ༼ ºل͜º ༽ºل͜º ༽ºل͜º ༽ EVERYONE,GET IN HERE ༼ ºل͜º༼ ºل͜º༼ ºل͜º

  • Dbenji

    ༼ ºل͜º ༽ºل͜º ༽ºل͜º ༽ EVERYONE,GET IN HERE ༼ ºل͜º༼ ºل͜º༼ ºل͜º ༽

  • Jéhn Márk

    Szuper kis olvasmány volt. Élvezet volt olvasni és elmélkedni rajta. Még több ilyet!

  • Reader

    Azért én ezt a kérdést megnézném pl. egy Yu-Gi-Oh!-ban; na abban verj el egy divatpaklit egy funpaklival szerencse alapon x)
    Sőt, amikor meg egyszerűen nincs mit csinálni; és matematikailag vesztésre állsz, akkor sem szabad feladni, vagy mi?! 😀 Ettől függetlenül remek olvasmány; középhaladóknak mindenképp javalott 🙂

    • Iron1

      Itt sem arról van szó, hogy divatpaklit verj meg casual paklival. Arról van szó, hogy ami csak szerencsének látszik, az részben az, hogy te játszottál úgy, hogy mondjuk egy Fireball topdeck a nyerést jelenti.

      Van, mikor ki tudod számítani, hogy matematikailag vesztettél. De nekem pl. Magic nemzetin volt olyan meccsem, mikor a srác a második meccsünkön kérdezte, hogy miért nem adtam fel, mikor már nem volt esélyem. Mondtam neki, hogy sohasem adom fel. Mosolygott rajta, de a döntő meccsünkön megint olyan szituáció volt, amikor matematikailag kikaptam. Nem adtam fel, valahogy elnézte a teljesen egyértelmű szituációt, s így nyertem. 🙂

      • Reader

        Tudom hogy nem; csak arra akart replika lenni, hogy a szerencse ugyanúgy forgandó-e a példában felhozott esetben – amúgy meg mellékesen marhára nem, de mellékes (talán rossz példát hoztam fel; mert nem egy súlycsoport a kettő; értem itt azt, hogy teljesen más a két játék szerkezete, stb. de azért abban is kell mák, leginkább Mirror match-ek esetében)

        Egyébként pont a HS az, amiben sose adom fel. Volt hogy tudtam abban fordítan, pedig legszívesebben feladtam volna, de adtam a dolognak esélyt – sőt, talán jobb kikapni, mint quitrage-lni. YGO-ban meg már azért, mert ott mégis felqrja az ember agyát, hogy 1, felhúzott, haszontalan lapból hogy álljon szemben 3 gusztustalan metás döggel; amik szinte bármit hatástalanítanak (kösz’ a broken lapokat Konami, szeretünk :* ).

  • YustC

    Nagyon jó cikk lett 😉